کد مطلب:275300 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

سرآغاز سخن
به نام خدا و به یاد مهدی علیه السلام

بشر خود را در مسیر تكامل می بیند. دیدگاهی كه نشات از وحی گرفته است، چرا كه ارسال رسل و انزال كتب از نخستین آدم تا محمد خاتم صلی الله علیه و آله خط سیری تكاملی داشته است. خداوند به واسطه بلوغی كه در امتداد زمان برای بشر حاصل می شده قوانین و احكام خود را فرو می فرستاده است، چرا كه جوهره دعوت تمامی انبیای الهی یك چیز بیش نبود و آن ایمان به خداوند بی بدیل و نفی الهه های دیگر و امتیاز دین جدید بر آیین قدیم فقط در جهت كامل گشتن تعالیم و دستورات نهفته است. علاوه بر این، در هر مقطع زمانی برای هر مكلف سیر تكاملی وجود دارد و آن اینست كه بشر آفریده شده است تا به شناخت هر چه بیشتر خود و خدایش - عواملی كه جوهره بندگی را پی ریزی می كند - نایل آید. در نتیجه، می بینیم كه چه در جنبه فردی و چه در جهت حركت عمومی خیل انسانیت، آینده نقش موثری را ایفا می كند، چرا كه شناخت تمام كمال ما با برداشت ما از واقعیات زمان هنوز كامل نگردیده است و در ظرف زمانی آینده است كه بدین مهم نایل می آییم. علاوه بر وجود این عنصر در نهاد بشر كه سبب ساز آینده نگری او می شود عامل دیگری وجود دارد كه نیاز بشر را به این نحوه نگرش شدیدتر می نماید و آن ستمها، تعدیها، سرخوردگیها، بی عدالتیها، خودكامگیهای لجام گسیختگان و... است كه در طول تاریخ بر او رفته است و توانش را ربوده و او را به مرز استیصال كشانیده است. او برای رها شدن از این همه مصائب و مشكلات امید به آینده دارد تا كمال واقعی را بیابد كه اگر این شرط حاصل گردد تمامی این نامرادیها و ناكامیها از وی رخت بر می بندد.



[ صفحه 8]



نگاه بشر به آینده را صرفا نمی توان یك خیال خوش تصور نمود، بلكه این نگاه منبعث از سنتی حتمی و الهی - و در دید مادیون سنت لا یتغیر در شاكله طبیعت - است كه در دوران بلوغ و كمال تمامی انگیزه های متعالی كه در مخیله بشر جولان دارد به منصه ظهور می نشیند. از این رو، آرزوی نشات گرفته از واقعیت بشر همانا آمدن مهدی عجل الله تعالی فرجه است. آمدن مهدی عجل الله تعالی فرجه یعنی ظهور یك انسان كامل و تمام عیار كه تمامی ادیان به طور اعم و دین مبین اسلام به طور اخص بر آن تاكید دارد. اندیشه های متعلق به هر نحله فكری با صورتی زیبا آینده خود را در سایه این باور ارزشمند و با طراوت تصویر می كنند و در بستر زندگی و فعالیت، رنجهای مداوم خود را با این عقیده جبران می نمایند. تنها اختلافی كه در این باب متصور است اختلاف مصداقی است، بدین معنا كه این انسان كامل بر چه كسی اطلاق می گردد؟ نسب به كه می رساند؟ آیا ولادت یافته و یا هنوز از مادر زاییده نشده است؟ چه خصوصیات و ممیزاتی دارد؟ در این مجموعه بس مختصر به دنبال آن هستیم كه این مصداق را بنمایانیم و نشان دهیم كه در دنیای اسلام، حتی در مدرسه خلفا مصداقی كه شیعه ترسیم می كند همان انسان كامل است. در باور شیعه انسان كامل یعنی وجود ذی جود حضرت بقیه الله الاعظم، حجه بن الحسن العسكری علیه السلام، نهمین فرزند سالار شهیدان، حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام، ذریه پاك امیر مومنان و زاهری اطهر علیهما السلام و از دودمان رسول خدا صلی الله علیه و آله كه در نیمه شعبان المعظم سال 256 دیده به جهان گشود و هم اكنون سبب اتصال زمین و آسمان و رهایی بخش زمین از اندكاك و حجت خداوند سبحان است. این اندك عرض اخلاص به آستان مقدس آن بهار آفرین دلها را به شما خوانندگان دوستدار تقدیم می داریم. و السلام علیكم و رحمه الله و بركاته مهدی جعفری موسسه تحقیقاتی فرهنگی جلیل 11 آبان ماه 1376 1 رجب المرجب 1418



[ صفحه 10]